Slangopedia i mobilen En ordbok för slang, sköna ord, uttryck och talesätt - som du säger dom!
Hemsidan Slumpa Lägg till Om
 
   
  !   kulspel finns inte i ordlistan. Lägg till det!
 

Andra förslag:
 

pirra

pyramid av spelkulor

Här vare fyrapirra! Det var ropet för att få de andra att skjuta på ens pirra.

Den som satte upp piran satte sig bakom med utfällda ben för att samlade upp kulor som missat. Den som träffade fick kulorna i pyramiden.

En annan var bra på att spela kula på rasterna vid Ålstensskolan på 60-talet. Vi satte upp pyramider med kulor, fyra, tio eller tjugo kulor. Om jag minns rätt stog den som sköt på pirran på avståndet av 2 gånger antalet av fotens längd, för fyrapirran blev det således åta fötters avstånd.

den 17 februari 2010
 

Nippesteg

Att med en fot passera den markerade gränslinjen då man spelar kula. (Göteborg 50- och 60-tal).

Inga nippesteg!
den 18 november 2012
 

Lusken

Synonymt med potten då man spelade kula i Göteborg på 50 och tidigt 60-tal.

Du får inte gå med lusken! (dvs dra sig ur och gå hem med hela vinsten)
den 18 november 2012
 

osis

Term vid kulspel I Göteborg 50- och 60-tal. Menas att en uppställd tennsoldat eller annat får behållas av den som träffar den med sin kula. Motsatsen är "ståndis", då spelar man bara om "lusken" dvs de inströmmande missande kulorna.

Är det osis eller ståndis?
den 18 november 2012
 

ståndis

Term vid kulspel I Göteborg 50- och 60-tal. Menas att en uppställd tennsoldat eller annat inte får behållas av den som träffar den med sin kula. Man spelar bara om lusken dvs de inströmmande missande kulorna. Varje gång figuren träffas byter man plats men får behålla upplupen lusk.
När skolklockan ringer eller alla alla tröttnat, är panka, så bryter man och tennsoldaten tillhör den som sist hade den. Motsatsen är osis..


Ståndis eller osis?
den 18 november 2012
 

pippilaje

En regelvariant vid kulspel (långkrock)

Ett begrepp som jag och mina kompisar använde på 50-talet. Det används vid kulspel. En spelare kastar iväg kulan långt, som vid "långkrock", och nästa spelare ska försöka träffa den första kulan. Eftersom det kan vara väldigt svårt att träffa kulan långt där framme så kan man gardera sig genom att före och under kastet ropa "Pippilaje om det blir" - det måste ske innan kulan landat. Begreppet Pippilaje innebär att kulan ska landa så nära den första kulan, att man kan nå båda kulorna samtidigt med ena handens tumme och lillfinger. Kan man det så får man en ny chans att krocka första kulan från den plats där ens kula hamnat, dvs på ungefär en decimeters avstånd. Träffar man första kulan, så vinner man den förstås.
En variant är "Fotpippilaje", vilket innebär att man ska kunna nudda båda kulorna med sin fot. Kan man det så får man också här ett nytt försök att krocka den första kulan.

den 18 december 2012